Artemis, maar dan voor voor milsim

Sommige mensen zijn misschien bekend met de spaceship bridge simulator Artemis; een stuk software waarmee je eigenlijk de brug van een ruimteschip kunt naspelen. Ik ben zelf al een tijdje van plan om dit eens te gebruiken in een larp, dus ik was erg enthousiast toen ik Artemis op het programma zag staan. Echter, het bleek hier te gaan om een andere Artemis. Gelukkig was deze Artemis bijna even cool en interressant.

De larpscene in Gotheborg is vrij uitgebreid, en houdt zich ook bezig met andere zaken dan pure larps. Milsim, bijvoorbeeld. Milsim is eigenlijk het spelen van realistische militaire scenario’s, meestal compleet met paintball- of airsoftwapens. Om deze scenario’s in goede banen te leiden hebben een paar mensen de Artemis software ontwikkeld. Het is eigenlijk een soort militair C4ISTAR systeem (ik geloof dat dat tegenwoordig de gangbare term is) .  De opzet is vrij eenvoudig; het is in feite een schil over Google Maps, waarbij de posities van de diverse eenheden op de kaart worden gezet. Deze posities worden doorgegeven door kleine GPS gadgets, die de eenheden bij zich hebben. Hiermee kan je dus militaire missies coordineren vanuit een soort commandopost.

Om het systeem te demonstreren was er een redelijk actueel scenario opgezet; we speelde een missie van Russische Spetznatz commando’s, die naar een dorpje in de Ukraine werden gestuurd. In dit dorpje zou een ontmoeting plaatsvinden tussen een plaatselijke militieleider en een Russische spion, die eigenlijk een verrader was. De bedoeling was om de ontmoeting te verstoren, en de militieleider en spion onschadelijk te maken. Om dit te doen hadden we de beschikking over drie teams met vier commando’s, en een scherpschutter.

Natuurlijk waren er geen echte NPC’s geparachuteerd in de Ukraine; de spelleiders van het scenario simuleerden de GPS signalen zelf, en speelden ook de communicatie met de eenheden, via portofoons. Toch voelt zo’n scenario al snel realistisch aan. We hadden een soort van taakverdeling in ons commandoteam, met mensen speciaal verantwoordelijk voor communicatie, informatie analyse, loggen van gegevens, en overall commando. Natuurlijk waren we allemaal geen getrainde officieren, dus ik verwachtte dat het al snel zou ontaarden in een chaos, maar iedereen hield zich vrij goed aan de taakverdeling. Uiteindelijk zijn we geslaagd in onze missie, alhoewel het dorpje de nodige schade heeft geleden door enkele shoot-outs die we niet konden vermijden. Het is verbazend spannend om zo’n scenario te spelen; je mist altijd belangrijke info, en doordat het zich allemaal in real-time afspeelt gaat het allemaal een stuk trager dan je zou willen. Het lijkt wel enigszins op een computer RTS, maar het voelt een flink stuk realistischer aan.

Het is maar de vraag of je dit eigenlijk nog wel larp moet noemen. Eigenlijk niet, natuurlijk; het is veel meer simulatie dan rollenspel. Je zou een taakverdeling misschien nog wel kunnen zien als iets dat op een rolverdeling lijkt, maar eigenlijk speel je niet echt karakters. Toch is het heel leuk om te doen, en in Zweden zie je eigenlijk heel veel overlap tussen groepen die larpen, en groepen die milsim- en airsoft spelen. Kennelijk hebben beide spelvormen toch iets gemeenschappelijks; leuk onderwerp om eens een goede discussie over op te zetten.

De software is open source, en beschikbaar op github: https://github.com/milsim/icebreaker Echter, er schijnen nogal wat snelle hacks in te zitten om het werkend te krijgen voor een specifiek event, waardoor het lastig is toe te passen voor andere dingen. Toch zou het natuurlijk erg leuk zijn om dit eens in te zetten. Ik zou best eens een milsim scenario willen runnen hiermee, maar ik kan me ook voorstellen dat het heel bruikbaar is voor een normale larp. Het is heel erg prettig als je als spelleider een overzicht hebt over waar je spelers, npc’s en monsters precies zitten in het bos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *