Monitor Celestra, een vlaggenschip event ?

Dinsdagmiddag 1 april meldde ik mij bij Maritiman, het scheepvaartmuseum in Göteborg. Tijd om een beetje de toerist uit te hangen; op het programma stond een rondleiding over de Småland, een oude destroyer van de Zweedse marine. Met deze destroyer was iets bijzonders aan de hand: in 2013 was het ding gehuurd voor een inmiddels roemrucht event, Monitor Celestra … de Battlestar Galactica larp. Nu ben ik al een tijdje van plan om iets vergelijkbaars op te zetten, dus het was hoog tijd om eens te kijken hoe dit event precies in elkaar zat.

 Photo: John-Paul Bichard (CC-NC-ND)

Photo: John-Paul Bichard (CC-NC-ND)

IMG_20140401_153308-001

 

 

 

In Nordic Larp wordt het 360º of WYSIWYG genoemd: het idee dat alles dat je in het spel ziet ook daadwerkelijk in het spel hoort te zijn. In Nederland, waar we gewend zijn om socutinggebouwtjes als middeleeuwse herbergen te zien, lijkt dit een soort utopische droom, maar in de Nordic Larp wereld wordt dit al een tijdje gewoon gedaan. Monitor Celestra is daar een prachtig voorbeeld van; als je een ruimteschip wilt neerzetten, wat is dan een betere locatie dan een oud marineschip ?

Er valt natuurlijk heel veel te vertellen over deze larp. Het is eigenlijk wel een beetje het flagship event van de Nordic Larp scene; het laat zien wat je met Larp kunt doen, als je er maar voldoende energie in steekt, en goed nadenkt over hoe je bepaalde dingen opzet. Naast het schip hadden de organisatoren heel veel aandacht besteedt aan echt werkende technische systemen; een reactor, torpedobuizen, radar, een intern telefoonsysteem, etc. Het was allemaal aanwezig, en belangrijker nog, echt werkend tijdens het spel. Het spel was gebaseerd was op bestaand intellectueel eigendom, het reimagined Battlestar Galactica verhaal, en er moest natuurlijk een manier gevonden worden om dat in het spel in te passen. Eigenlijk was het spel een soort opvolger van Carolus Rex, een Deense larp uit 1999 die zich op een echte onderzeeer afspeelde. Maar voor dit stukje wil ik me eigenlijk richten op een paar dingen, die anders zijn gedaan dan we in Nederland gewend zijn.

 

Om te beginnen werkte Monitor Celestra met pre-written karakters. Je kon als deelnemer niet zelf een karakter bouwen, maar kreeg een karakter van de organisatie. Dit wordt in Nordic Larps veel gedaan, omdat de organisatie hiermee een consistente spelwereld kan creeeren, waarbij de karakters op elkaar zijn afgestemd en ook allemaal echt in de spelwereld horen. Een ruimteschip is natuurlijk per definitie een afgesloten gemeenschap, dus voor dit event ligt het heel erg voor de hand om dit te gebruiken. De organisatoren zorgden niet alleen voor de karakters, maar ook voor de kostuums; en hier had je als deelnemer wel enige keuze met betrekking tot je karakter. Aangezien sommige kostuums natuurlijk duurder zijn dan andere, waren er drie verschillende prijsklassen voor soorten karakters. Officieren en mariniers waren het duurste, daarna kwamen wetenschappers en technici, en de goedkoopste waren de vluchtelingen die met het ship meegingen.

Dit betekent ook, dat de larp voor deelnemers heel weinig voorbereiding vergt. Het werd dan ook aangekondigd als “Pay and Play”. Dit is iets dat we in Nederland eigenlijk nauwelijks zien, maar waar volgens mij best behoefte aan is. We zijn niet allemaal studenten meer, en ik merk bij mezelf dat ik tegenwoordig nauwelijks tijd heb voor langdurig bouwen van karakters en bijbehorende spullen; een event waarbij dat niet nodig is zou voor mij een zegen zijn. Overigens, ookal was het niet noodzakelijk, het hielp de deelnemers natuurlijk wel heel erg om zich van te voren in het Battlestar Galactica universum te verdiepen en de serie weer eeens te gaan kijken.

Om het spel toch enigszins in goede banen te leiden waren er workshops voor het event. In deze workshops werd de werking van de diverse systemen uitgelegd, en daarnaast werd er geoefend met de speelstijlen die op het event gebruikt zouden gaan worden. Pre-game workshops zijn denk ik een hele mooie manier om het spel op een event te verbeteren; maar ja, dat is makkelijk voor mij om te zeggen, aangezien ik dat zelf net voor 7 realms heb opgezet.

Het event was opgedeeld in 4 episodes. Deze Act Structure wordt meer gebruikt in Nordic Larps; de shortlarp die ik de dag hiervoor speelde maakte er ook gebruik van.  Ik was nog niet bekend met episodische larps, maar inmiddels zie ik er wel de voordelen van; het maakt het mogelijk om hele intense stukjes spel te creeeren. Maar bij Monitor Celestra had het ook een andere reden; het was onmogelijk om op het schip te slapen, dus de deelnemers moesten sowieso ‘snachts ergens anders heen. Het event opdelen in episodes is dan een handige manier om dit te doen. Begin en eind van de episodes werden aangegeven met geluid; er was speciale muziek gecomponeerd, die gespeeld werd om de start en afloop van een episode aan te geven.

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/78920648″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_artwork=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

 

Al met al wordt zoiets natuurlijk een dure grap. Het event had een budget van 120 000 euro (!!!). Om al dit geld bij elkaar te krijgen, is de larp drie keer achter elkaar uitgevoerd. Re-runs van larps zijn in Nederland nog vrij onbekend, maar eigenlijk is het een prima idee. Niet alleen om financiele redenen; verhaaltechnisch gezien is het erg interressant om te kijken hoe verschillende groepen met het spel omgaan. Ik heb verschillende reruns van shortlarps meegemaakt, en dat werkt eigenlijk altijd vrij goed. Elke run van Monitor Celestra  had ongeveer 140 deelnemers, zodat in totaal 398 mensen deze larp gespeeld hebben. Een van de runs was speciaal gericht op internationale deelnemers, en er zijn zelfs mensen uit de VS overgevlogen om mee te kunnen doen. Dat had er misschien mee te maken dat het bekende tijdschrift Wired er een artikel over had geschreven.

Een ander verschil met Nederland is documentatie. Dit is nog niet eens zozeer iets dat de organisatoren zelf hebben opgezet, maar in de Nordic Larp scene is het al heel lang gebruikerlijk om events uitgebreid te documenteren. Ik zou dit stukje nog veel langer kunnen maken met allemaal interressante dinge, maar mensen die meer willen weten verwijs ik dan ook graag naar de website van Petter Karlson, die een pagina heeft waar hij de meeste documentatie over het spel bij elkaar zet: http://petterkarlsson.se/2013/03/19/the-monitor-celestra-battlestar-galactica-larp/

En mocht je geen zin hebben om te lezen, er is ook nog een filmpje met wat interviews met spelers:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *