En nu voor iets compleet verschillends …

Na al die jaren met fantasywerelden en conventionele spelconcepten wordt het het hoog tijd voor iets nieuws. Met Stichting Fabel ben ik bezig met het opzetten van een serie larps, geinspireerd door de Zweedse larp Monitor Celestra, ruimtevaartsimulators als Artemis Spaceship Bridge Simulator, en Scandinavische stijl Nordic larps als Xenophobia. Deze nieuwe spelwereld heet SevCol, en we gaan er een paar dingen mee doen die nog niet veel in Nederland zijn gedaan.

SevCol wordt een What You See Is What You Get Science Fiction Larp.  Dat klinkt natuurlijk prachtig, maar wat betekent het precies ? Er zijn een paar dingen die we anders gaan doen dan de meeste Nederlandse larps.

Het meest opvallende verschil is dat we simulatorsoftware en -hardware gaan gebruiken. De spelers in het spel zijn de bemanning en passagiers van een ruimteschip. Om dit goed neer te zetten hebben we software die de systemen in het schip, het bewegen van het schip, en andere schepen in de buurt simuleren. Hierbij bouwen we eigen consoles met knoppen, joysticks, en andere hardware waarmee het schip ook echt bestuurd moet gaan worden. Het idee is om de spelers echt het idee te geven dat ze in een ruimteschip zijn.

Verder, terwijl in veel larps het spel bepaalt wordt door uitgebreide regelsets, gaan we in SevCol zo weinig mogelijk regels gebruiken. De bedoeling is eigenlijk om spelers zoveel mogelijk vrijheid te geven in het uitspelen van hun rol. Als een speler bijvoorbeeld een vuurwapen wil afvuren, dan kan dat gewoon; het is niet nodig dat zijn karakter de vaardigheid “Vuurwapens Niveau 1” of iets dergelijks heeft gekozen. Spullen die in het spel gevonden worden zijn wat ze zijn. Een computer is een computer, en als een speler er iets mee wil doen dan moet hij dat gewoon doen. Het heeft geen zin om de spelleiding te vragen wat het voor computer is. Spelers moeten zelf dingen uitproberen en onderzoeken. Dit is het What You See Is What You Get gedeelte. Alles wat een speler op een SevCol event tegenkomt is iets in de spelwereld. Hiermee willen we een zo geloofwaardig mogelijke ervaring gaan bieden, “immersion”, waardoor het voor spelers heel makkelijk wordt om helemaal op te gaan in het spel.

De spelwereld is science fiction, en wel de hard sf variant. Het wordt allemaal wetenschappelijk verantwoord, de toekomstige technologie die we gaan bedenken zal gebaseerd zijn op de huidige stand van zaken in vakgebieden als natuurkunde, genetica, en kunstmatige intelligentie. Geen magie, geen aliens, geen onverklaarbare verschijnselen. Ook de politiek en economie in de spelwereld zullen gebaseerd zijn op realistische extrapolaties van de huidige wereld.

Ik denk dat het erg leuk gaat worden. Meer informatie kun je vinden op de website, www.sevcol.nl, en bij onze Facebook groep.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *